ATT STARTA EN roman jämfört med en tidningsartikel är som att veva igång en symfoniorkester i stället för att stampa in en trio. Men syftet är detsamma: att ge läsaren en styrriktning, lägga en krok.
Nyligen fick jag sista delen i Nationalutgåvan av Strindbergs samlade verk, Hemsöborna. Första delen, Röda rummet, kom för trettio (!) år sedan.
Hemsöborna har en av svensk litteraturs mest kända inledningsmeningar och i Nationalutgåvans omfattande kommentarer kan man följa dess tillkomst.
Strindberg skrev den svenska skärgårdsskildringen hösten 1887 i Lindau i Bayern, den publicerades till jul samma år (då var förlagen lite rappare än de är idag).
Det finns två tidigare versioner av inledningen i efterlämnade manuskript. Den första är ett fragment: “Lotten bara skrattade, men Clara som var äldre tog saken allvarsammare och var mån om sitt anseende.“
De klev in på hamnkrogen där den nye drängen Carlsson skulle bjuda på kaffe med dopp. Sedan följer några sidor där flickorna berättar för Carlsson om förhållandena på Hemsö. Därefter beskriver Strindberg utförligt när Carlsson råkar i slagsmål med en lots.
I version två dyker det berömda höganäskruset upp, men inte förrän arton rader ner i texten. Den börjar: “Ändtligen hade man kommit i båt och fått opp seglet, men det var inte det lättaste, för skötekan var lastad ända under bettarna.” Ett sätt att börja som kallas “in medias res”, alltså att man kastas rakt in i handlingen utan förberedande krusiduller. Intressant också med “Äntligen…”, det är ju så en annan berömd svensk romaninledning startar, nämligen Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga, som kom ut fyra år senare: “Äntligen stod prästen i predikstolen”.
Nåväl, i andra versionen av Hemsöbostarten är Clara och Lotten inne i Dalarö för att hämta nye drängen och utföra en del ärenden. Lite längre ner kommer det: “Och klockan sex hade drängen kommit på ångbåten med ett höganäs-krus i en svångrem om halsen, och i temligen berusadt tillstånd dragit flickorna med sig opp på krogen, der han bjudit på kaffe och doppa.“
Här är krogslagsmålet borta, i stället finns en lång skildring av hur Carlsson hånas av lotsarna på bryggan när han ska försöka få ut båten på egen hand. Väl ute på sjön får han sedan en utförlig beskrivning av förhållandena på Hemsö.
Till sist vevar Strindberg i gång den slutliga starten av Hemsöborna: “Han kom som ett yrväder en april-afton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen.“
Inget krogslagsmål och hånet på bryggan är kortat till sju rader. Carlsson får heller inte ur Clara och Lotten något om folket på gården på Hemsö. Det får både han och läsarna upptäcka själva när han kommit fram.
En intressant nyhet, åtminstone för mig, är att Strindberg planerade en uppföljning; han var i stort behov av pengar. Det kunde blivit “Hemsöborna II” eller “Clara och Lotten på nya äventyr” kanske.
Ett inledande kapitel finns bevarat. Hur startar han?
“Flickorna tittade på hvarandra som om de hade ondt samvete och undrade hvem som skulle tala först, men så tog Clara mål i mun: — God afton, Flod, vill han inte gå in i stugan för här är så vådligt lortigt!“
Nja, inte känns det om någon ouvertyr för en symfoniorkester. Detta hade han säkert slipat till. Om han skrivit färdigt.