- Knutby-processen är de mest spektakulära rättegångar jag varit på. Här är två krönikor från tingsrätten och en från hovrätten.
”Kristi brud” — vem är hon?
UPPSALA. Svart eller vit? Är hon Kristi brud eller var det bara något pastorn förledde henne att tro? Mystiken kring Åsa Walldau består.
JAG LETADE LÄNGE efter Kristi brud. Höll på att få nackspärr. Till sist upptäckte jag henne. Hon hade långt brunt hår och stod på knä framför Jesus som gav henne kronan.
Målningen finns i sydöstra valvet i Knutby vackra medeltidskyrka. Jag var ensam under valven och gick runt med guideboken i handen och tittade upp på bildberättelserna i taket. Kyrkan är rikare på målningar än någon annan i Uppland.
Utanför brände den första riktiga sommarsolen och när ett par damer med små kameror i fodral öppnade den tunga porten, hördes ett ögonblick den öronbedövande gräsklipparen som kyrkvaktmästaren körde runt med.
Kulturlandskapet i Närdinghundra härad där Knutby ligger är rikt på fornlämningar och runstenar. Knutbyborna har varit hedningar längre än de varit kristna.
Det var i ett försök att få lite distans till vad som försiggår i Uppsala tingsrätt som jag besökte kyrkan. Jag vet inte om jag lyckades. Den senaste tidens händelser i Knutby har skakat om bygden så att runstenarna vacklat.
Till och med framför de uråldriga takmålningarna blir man påmind. ”Kristi brud” är en metafor för den kristna församlingen. Kanske är det en olycklig metafor eftersom någon kvinna kan få för sig att den gäller enbart henne.
DEN KRISTI BRUD som jag mötte i tingsrätten i går tuggade tuggummi. Hon hade långt mörkt hår som föll ner på den kritvita jackan. Svart och vitt. Vem är hon, Åsa Walldau? Är hon en sann kristen kvinna med mycken klokskap eller är hon Magica de Hex?
I bland kan detaljer säga mer än man tror. Hur folk i en rättssal dricker vatten till exempel. Barnflickan ständigt skakande den bruna plastmuggen. Åsa Walldau häller upp vattnet från karaffen med stadig hand. Hela hennes kroppsspråk är självsäkert: handen på höften, spretande fingrar och livliga gester understryker vad hon säger och berättar hon om tankar så slår hon två fingrar mot huvudet.
Hon för långa vältaliga resonemang, ofta avslutade med ”… om du förstår vad jag menar?” Ibland får jag för mig att hon predikar till församlingen som är väl representerad i rättssalen. Särskilt många av dess kvinnor har fått tillåtelse att åka in till Uppsala denna dag. Det är kramkalas i pauserna.
Och kanske är det så att Åsa Walldau slåss för sin fortsatta existens som förkunnare. Hon som var så nära lierad med den nu förskjutne ex-pastorn, som enligt egen utsago varit hårt styrd av Åsa Walldau. Själv hävdade hon i går, inte helt oväntat, att det var precis tvärtom. ”Jag har varit normgivande i många frågor”, sa hon. Men inte när det gäller Kristi brud. Där var det pastorn som ”testade traditionerna” och förklarade att det var Åsa Walldau som var Kristi brud. Hon menar att det var ett sätt för honom att bekämpa henne.
Han trissade upp hennes person tills hon inte kände igen sig själv. I dag känner hon sig lurad och vill tona ner Kristi brud-snacket. Det var bara något de prövade. Hon säger att det var en skrämmande period och att det låter larvigt och barnsligt idag.
SOM SÅ OFTA I en rättssal står ord mot ord. Vem hade makten över vem? Hur stort inflytande har Åsa Walldau i församlingen är svårt att veta. Mycket tyder på att det är stort. Den teologiska maktkampen framstår ändå som futtig i jämförelse med vad Åsa Walldau miste den där blodiga natten i januari: sin lillasyster. I ett känsloladdat ögonblick utbrast hon: ”Hur kunde någon skjuta henne? Hon var ju så fin. Hon var inte värd att behandlas på det här sättet!”
Strax därpå sträckte hon ut sin arm mot kvinnan som satt intill henne. Och kramade den hand som hållit i pistolen.
GP 4 juni 2004
Giftflugor i salvan
I dag fortsätter Knutby-rättegången i Uppsala tingsrätt. De två åtalade levde i en stark gemenskap med övriga församlingsmedlemmar. Har församlingen något ansvar för det inträffade?
STRAX EFTER PASTORNS hus på vänster sida kommer Knutby-skylten. Under den har någon satt upp ett handtextat tillägg: ”Welcome to the most famous village in Sweden”.
Lite längre bort ligger den välkända ICA-butiken. Och där kommer pastor Peter Gembäck i knäkakhibyxor, han som kallat pastorn för en ”ulv i fårakläder”. Hans fru sitter och väntar i den svarta bilen. Var tionde Knutbybo är medlem i Filadelfia-församlingen. Deras livsstil retar en del av de andra invånarna. ”Bullerby-talibaner” är en benämning.
Församlingens knappt hundra medlemmar lever mycket nära varandra. Mellan husen är det öppna dörrar, de sover hos varandra och har ofta inneboende. De är som ett stort kollektiv.
Denna miljö bildar bakgrunden till de blodiga händelserna som nu rullas upp i tingsrätten. Och det leder fram till frågan: Hur stort ansvar har församlingen för det inträffade? Såg de ingenting? Var det normalt att deras pastor gifte om sig så snart efter första hustruns död? Var det normalt att han hade en församlingsmedlem i sängkammaren i ett halvår?
Hur kan Åsa Waldau påstå efter en lång tid att hon ”inte kände till att barnflickan fortfarande bodde kvar”. När hon och pastorn bor 50 meter från varandra. Och var det helt normalt att hon aldrig predikade och dessutom kallade sig ”Drottning Tirsa”?
Knutbyförsamlingen är en del av en ny frikyrkorörelse som tror på ett starkt ledarskap, vittnesbörd, tecken och mirakel. Det är främst unga människor som lockats till Knutby. De vill leva med Gud fullt ut. Det är ett svart/vitt tänkande utan kompromisser.
”Kärlek och helgelse” är Åsa Waldaus två nyckelord. Man ska leva rent. Vem som lever orent uttolkas av församlingens ledning. Avhoppade församlingsmedlemmar har talat om ett hårt och skoningslöst budskap, om ”andligt maktmissbruk”. De beskriver församlingen som en sekt med ledarkult, förakt för svaghet, hyckleri, rädsla och fruktan.
Talet om att ”tas hem till Gud” är vanligt. Alla församlingsmedlemmar vill komma hem till Jesus. Men eftersom detta sägs även i drömmar, syner och förutsägelser kan budskapet förvandlas till ren dödsterror. ”Många har varit rädda att deras äkta hälft eller de själva skulle dö, om de inte levde rätt. Det var en fruktan som tyvärr fått ett utrymme i Knutby”, sa den åtalade pastorn i rätten.
Under en av rättegångsdagarna frågade jag församlingens föreståndare Kim Wincent om de gjort någon revidering av sin trosuppfattning sedan den avsatte pastorn avslöjats som en falsk profet. Han svarade lite luddigt om att ”det pågår hela tiden”. Han kunde inte peka på något speciellt som pastorn stod för, som de nu tog avstånd från.
Det var först när grannfrun/älskarinnan släpptes från häktet som pastorns rätta jag gick upp för församlingsmedlemmarna. Nio av dem åkte genast in till polisen i Uppsala och begärde att bli förhörda på nytt. Denna gång vittnade de om vilken skurk det var som satt i häktescell nummer 13 i polishuset. Men deras trovärdighet i vittnesbåset förminskas av det faktum att de också har en fördel av att all skuld läggs på pastorn, nämligen att rädda sin egen församling.
Åsa Waldau sträckte ut handen mot barnflickan i rättssalen. En gest av förlåtelse? Eller var det iskall beräkning, att isolera pastorn än mer?
Allt som hänt i Knutby återspeglas i religionen. Men var religionen slutar och var det rent kriminella tar vid är svårare att avgöra. Religion och psykiskt sönderfall är i alla fall två själstillstånd som inte går så bra ihop.
Allt som hänt tycks också ha föregåtts av varsel. Gud talar genom drömmar, profetior, anonyma brev, mail. Och sms: ”Finn en säker lösning… agera innan det är för sent…du kan!”, handlade inte om uppmaning till mord utan om teologisk vägledning och om att betala räkningar. Barnflickan tycker att pastorns förklaringar är långsökta. Han menar att hon missförstått allting, även de tretton timmars telefonsamtal de hade månaden före mordet. Är det rimligt att de inte någon gång under den här tiden upptäckte att de talade om olika saker?
Pastorn drömde upprepade gånger att hans båda hustrur skulle dö. Så skedde också. I en församling som den i Knutby kanske en sådan sak stärkte pastorns status, ett bevis på att han levde väldigt nära Gud.
För mig är det närheten till något helt annat: ett erkännande. Tänk er själva att er granne säger sig ha drömt att den äkta hälften ska dö. Och så sker det genom en märklig olycka eller rent av genom ett mord. Vem skulle ni misstänka först?
Det är sju åtalspunkter. Fyra av dem rör pastorn. Samtliga är indiciemål. Man kan tycka att mycket är konstigt, men det behöver inte räcka för fällande dom.
Var slutar religionen, var tar kriminaliteten vid? Predikaren 11:1: ”Giftflugor vållar stank och jäsning i salvoberedarens salva, så uppväger en liten smula dårskap både vishet och ära.”
Har församlingen i Knutby bara haft otur att drabbas av en psykiskt störd barnflicka och en falsk profet? Eller är det församlingen själv som är giftflugan?
GP 8 juli 2004
Frågan han inte kan besvara
STOCKHOLM: Helge Fossmo är själv sin bäste försvarsadvokat. I går höll han en skicklig plädering för sin sak. Men det finns en tung fråga som han inte kan besvara.
TROTS ATT FÖRHÖREN med henne avslutades i onsdags var Sara Svensson huvudpersonen även under gårdagens förhandlingar i Svea hovrätt.
– Hade inte Helge fått mig till det hade det aldrig hänt. Jag skulle aldrig göra någon illa.
Så slutade förhöret med Sara Svensson i onsdags. Helge Fossmo hävdar att han inte styrde. Han ville bara vara hjälpsam.
Fossmos berättelse var detaljerad och hängde logiskt väl samman. Efter de många avbrotten för paus och ett annat förhör fortsatte han som om ingenting hade hänt. Å andra sidan har han haft gott om tid på sig att repetera.
De många sms:en till Sara förklarades med att han ville stödja henne i hennes religiösa kamp: ”.…finn en säker lösning” (att välja Jesus) och så vidare. Olyckligtvis missförstod Sara Svensson allt detta.
Helge Fossmo försöker vända på bilden av henne som lättledd. Han menar att hon tog initiativ på flera plan, både när det gäller det religiösa och det sexuella. I det senare fallet missar han inte många detaljer och antydningar.
Jag kan ha fel, men på mig verkade det som om han fortsatte att utövade sin makt över henne även i rättssalen. Sara Svensson hade betydligt svårare att lyssna på Helge Fossmo än att själv förhöras. Sista delen av dagen uteblev hon helt.
Men det finns en svår balanspunkt i Helge Fossmos berättelse. Å ena sidan tog hon initiativ, å andra sidan frågade hon honom ständigt om råd. Självständig och osjälvständig på samma gång.
Mer säker på sin sak var rättspsykiatrikern Anders Forsman från Göteborg som undersökt Sara Svensson. Han anser att hon led av en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Hon har utsatts för en systematisk nedbrytning och led av svåra vanföreställningar.
Forsman beskrev Sara Svenssons levnadsöde och de brott hon begått som unika och därmed svårbedömda. Hennes fall passar inte in i någon diagnosmall.
Han gjorde en liknelse med en syltburk: det viktiga är inte att titta på etiketten utan på innehållet. Och med adress till andra som bedömt Sara Svensson sa han: – Det är absurt att tro att om det inte finns någon etikett på burken så finns det ingen sylt i.
Trots hennes vanföreställningar anser Anders Forsman att Sara Svensson är trovärdig. Under hans samtal med henne i Göteborg fick polisen fram ytterligare sms och innehållet i dessa, tidpunkter och ordalydelser, stämde häpnadsväckande väl med vad Sara sagt.
Det är inte ovanligt att en frisk anammar en sjuk persons idéer, sa Forman och uteslöt inte att det kan finnas psykiska störningar även hos Helge Fossmo. Om en större utredning gjorts av honom hade det även underlättat bedömningen av Sara Svensson, menade Forsman. Den från början friske skulle alltså ha varit Sara.
Helge Fossmo klarade förhören utan större problem och när hans försvarare ställde mer ofarliga frågor besvarade han dem mångordigt genom ett lättnadens skratt.
Men frågan från åklagaren: ”Vilka motiv skulle Sara Svensson ha haft för att skjuta dessa två människor?”, den kunde han inte besvara.
Inte någon annan heller verkar det som.
GP 8 oktober 2004